教員の教育・研究活動報告
役職/職名 | 教授 | 所属 | 世界教養学部 世界教養学科 |
---|---|---|---|
ふりがな | さとり みき | 生年 | 1962年 |
学歴 | 九州大学理学部化学科卒業(1985年) 福岡教育大学大学院教育学研究科修士課程英語教育学専攻修了(2010年) 熊本大学社会文化科学研究科博士後期課程文化学(英語教授学領域)専攻修了(2013年) |
||
学位 | 修士(教育学) 博士(文学) |
||
研究分野 | 英語教育・第2言語習得・心理言語学 | ||
研究テーマ |
第2言語能力(聴解・読解)の構成要素に関する研究 学習者の習熟度や認知能力などの個人差に応じた英語の効果的な学習・指導方法 |
著書
題名 | 単・共 | 発行日 | 発行所名 | 備考 |
---|---|---|---|---|
子ども中心で始める英語レッスン | 共 | 2004 | 桐原書店 | ディビッド・ポール著、翻訳 |
学術論文
題名 | 単・共 | 発行・発表日 | 発行雑誌又は発行学会等の名称 | 備考 |
---|---|---|---|---|
The Effect of Teaching Phonetic Information Through Repeated Practice of Dictation and Reading Aloud in L2 Listening Class | 単 | 2010.6 | Language Education & Technology, Vol.47 | 査読有 |
リスニングスキル向上のための音声指導の効果 | 単 | 2010.7 | 九州英語教育学会紀要、第38号 | 査読有 |
The Effect of Working Memory on Component Processes of L2 Listening | 単 | 2011.2 | International Journal of Sosial and Cultural Studies, Vol.Ⅳ | 査読有 |
ワーキングメモリーが第2言語リスニングのプロセスに及ぼす影響 | 単 | 2011.7 | 九州英語教育学会紀要、第39号 | 査読有 |
The Effect of L1 and L2 Working Memory on L2 Listening Comprehension | 単 | 2012.2 | International Journal of Social and Cultural Studies, Vol.Ⅴ | 査読有 |
Working Memory as a Factor Affecting L2 Listening Comprehension Sub-skills | 単 | 2012.3 | 熊本大学社会文化研究、第10号 | 査読有 |
The Role of L1 and L2 Working Memory in Literal and Inferential Comprehension In L2 Listening | 単 | 2012.6 | Lamguage Education & Technology, Vol.49 | 査読有 |
Components of the Abilities Measured in the TOEIC Listening Section | 単 | 2012.7 | 九州英語教育学会紀要、第40号 | 査読有 |
Working Memory and L2 Linguistic Knowledge as Components of L2 Listening Comprehension | 単 | 2013.3 | 熊本大学社会文化研究、第11号 | 査読有 |
The Role of Working Memory in L2 Listening Comprehension | 単 | 2013.3 | 熊本大学博士学位論文 | 査読有 |
The Effect of Working Memory Capacity and L2 Listening Proficiency on Recall Errors on the L2 Listening Span Test | 単 | 2015.2 | Language Education & Technology, Vol.51 | 査読有 |
The Role of Metacognitive Knowledge and Working Memory in Second Language Listening | 単 | 2021.3 | LET Kyushu-Okinawa BULLETIN, Vol.21 | 査読有 |
Effects of Working Memory on L2 Linguistic Knowledge and L2 Listening Comprehension | 単 | 2021.7 | Applied Psycholinguistics, Vol.42, Issue 5 (Cambridge University Press) | 査読有 |
Effects of Field Independence, Metacognitive Knowledge, and Vocabulary Knowledge on Second Language Listening Comprehension | 単 | 2022.3 | International Journal of Listening, Vol. 36, Issue 3 (Routledge, Taylor& Francis) | 査読有 |
The Relative Contribution of Vocabulary Knowledge and Field Independence to L2 Reading Comprehension | 単 | 2022.8 | Language Education & Technology, Vol.59 | 査読有 |
The role of automatised and non-auomatised explicit knowledge in general L2 proficiency | 単 | 2023.6 | The Language Learning Journal, Vol. 52, Issue 4 (Routledge,Taylor & Francis) | 査読有 |
The Interaction Effects of Language Proficiency and Language Analytic Ability on Explicit Deductive and Inductive Grammar Instruction | 単 | 2024.3 | The Journal of Asia TEFL,Vol. 21, No.1 | 査読有 |
The Relationship among Motivation, Vocabulary Learning Strategies, and Vocabulary Knowledge among Japanese EFL Learners | 単 | 2024.3 | LET Kyushu-Okinawa BULLETIN, Vol.24 | 査読有 |
Exploring the Complex Associations among Language Proficiency, Aptitude, Cognitive Style, Vocabulary Learning Strategies, and Vocabulary Knowledge | 単 | 2024.9 | The Journal of Asia TEFL, Vol.21, No.3 |
査読有 |
学会発表等
題名 | 単・共 | 発行・発表日 | 発行学会等の名称 | 備考 |
---|---|---|---|---|
東住吉小学校における学生アシスタント活用した英語活動 | 単 | 2003.11 | 日本児童英語教育学会第11回九州沖縄支部研究大会 | |
リスニングスキル向上のための音声指導の可能性 | 単 | 2009.6 | 外国語教育メディア学会第39回九州沖縄支部研究大会 | 長崎県立大学 |
The Effect of Teaching Phonetic Information by the Repeated Practice of Dictation and Reading Aloud in L2 Listening | 単 | 2009.11 | 九州英語教育学会第38回沖縄研究大会 | 沖縄国際大学 |
作動記憶容量が第2言語リスニングに及ぼす影響 | 単 | 2010.12 | 九州英語教育学会第39回鹿児島研究大会 | 鹿児島大学 |
Components of L2 Listening | 単 | 2011.8 | 第37回全国英語教育学会山形研究大会 | 山形大学 |
A Role of Working Memory in L2 Listening Processing | 単 | 2011.8 | The JACET 50th Commemorative Internatinal Convention | 西南大学 |
Components of the abilities Measured in the TOEIC Listening Section | 単 | 2011.12 | 九州英語教育学会第40回宮崎大会 | 宮崎県立看護大学 |
The Effect of L1 and L2 Working Memory on L2 Listening Comprehension | 単 | 2012.8 | 第38回全国英語教育学会愛知研究大会 | 愛知学院大学 |
The Role of L1 and L2 Working Memory in Literal and Inferential Comprehension in L2 Listening | 単 | 2012.8 | 外国語教育メディア学会第52回全国研究大会 | 甲南大学 |
The Role of Working Memory in L2 Listening Comprehension | 単 | 2012.8 | 17th International Conference of Pan-Pacific Association of Aplied Linguistics | Wenjin Hotel(中国・北京) |
Working Memory as a Factor Affecting L2 Listening Comprehension Sub-skills | 単 | 2012.12 | 九州英語教育学会第41回長崎大会 | 長崎外国語大学 |
The Relationship between L2 Listening Span Recall and L2 Listening Proficiency | 単 | 2013.8 | 18th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics | Ajou University(韓国・水原) |
The Role of Working Memory in L2 Listening Comprehension | 単 | 2014.8 | The International Applied Linguistics Association Conference | Brisbane Convention and Exhition Centre(オーストラリア・ブリスベン) |
The Relationship between Field Dependence-Independence and L2 Listening Comprehension | 単 | 2021.10 | 第20回 日本第二言語習得学会 国際年次大会 | オンライン |
The Role of Explicit Knowledge and Cognitive Styles in L2 General Proficiency | 単 | 2022.8 | 外国語教育メディア学会第61回全国研究大会 | オンライン |
The Effects of Explicit Insruction and Language Analytic Ability on L2 Grammar acquisition in Japanese EFL Classrooms | 単 | 2022.10 | 第21回日本第二言語習得学会国際年次大会 | 中央大学・オンライン |
The relative contribution of morphological knowledge and vocabulary knowledge to EFL reading comprehension | 単 | 2023.8 | The 4th International Conference on Theoretical Esat Asian Psycholinguistics | Dongguk Univeristy(韓国・ソウル) |
An Empirical Investigation of the Interrelationships among Language Aptitude, Cognitive Styles, Vocabulary Learning Strategies, and Vocabulary Knowledge: Evidence from Japanese EFL Learners | 単 | 2024.8 | The 60th International Applied Linguistics Association | クアラルンプールコンベンションセンター(マレーシア) |
資格・免許
資格・免許の名称 | 取得年月 | 発行者・登録番号 | 備考 |
---|---|---|---|
高等学校教諭二種普通免許 | 1985.3 | 九州大学 | |
日本語教育能力検定 | 2002.5 | 日本国際教育支援協会 |
社会的活動等
活動事項 | 期間(年月) | 活動機関名 |
---|---|---|
小学校英語活動支援 | 2003.4~2010.3 | 福岡市立東住吉小学校 |
所属学会名称
所属学会名称 |
---|
外国語教育メディア学会、日本第2言語習得学会、中部地区英語教育学会、Asia TEFL |
期間(年月) | 事項 | 備考 |
---|---|---|
1985.4~1988.7 | 財団法人 化学品検査協会 | 研究員 |
1995.4~2020.3 | 学校法人 麻生塾 | 専任講師(英語・日本語) |
主な担当科目名 対象学部・学科
担当科目名 | 対象学部・学科 |
---|---|
English Grammar & LA Reading 1,2,3,4 | 世界教養学部・世界教養学科 |
Academic Writing 3,4 | 世界教養学部・世界教養学科 |
世界教養ゼミナール1,2 | 世界教養学部・世界教養学科 |
世界教養ゼミナール3.4 | 世界教養学部・世界教養学科 |
授業の改善と工夫
改善と工夫内容 |
---|
ディベートやディスカッション、Project-based learningを取り入れて、学習者中心のActive Learningを心がけています。 |