アクションリサーチとは What's Action Research?
Action research is a way of steadily improving your own teaching practices through an on-going process of reflection and experimentation. It is a reflective and active approach to a person’s own development as an increasingly skillful teacher. Action research consists of the following steps: 1) Input, 2) Planning, 3) Action, 4) Reflection, 5) Revision, 6) Repeat. The power of action research lies in its recursive nature. Repeating the cycle lets you build on previously gained insights and improvements, rather than lurching from one new idea to another. Action research also helps you to document the steps in improving your students’ learning. This documentation allows you to explain, and show the worth of, your research to colleagues and administrators in your own school. It also allows you to share your evolving insights and teaching practices with teaching colleagues elsewhere. This sharing results in the emergence of a community of teachers actively involved in ongoing development of their teaching practices.
(For more information and links about action research in general, please see http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/whatisar.html)
(Kazuyoshi Sato)
アクションリサーチとは、授業で何かの問題に気づいたら、実態の把握と原因の究明に努め、対策を講じて実践し、結果を検証して解決を目指す授業改善の方法のひとつです。理論からでなく、現場の問題意識から発想するこの手法は、大変効果的であるとされています。(参考「はじめてのアクション・リサーチ」佐野正之(編著)大修館書店)
名古屋外国語大学「英語教員ワークショップ」は、アクションリサーチを実践・研究する目的で結成されたプロジェクトです。現場の中学・高校でアクションリサーチを実践して効果の上がった例が数多く報告されています。
生徒にもっと楽しい授業を提供したい、生徒のやる気を引き出したい、文法をコミュニカティブに教えたい、クラスのテストの点数を上げたい、など、アクションリサーチを実践すれば可能になるでしょう。
(文責 杉浦千早)
(For more information and links about action research in general, please see http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/whatisar.html)
(Kazuyoshi Sato)
アクションリサーチとは、授業で何かの問題に気づいたら、実態の把握と原因の究明に努め、対策を講じて実践し、結果を検証して解決を目指す授業改善の方法のひとつです。理論からでなく、現場の問題意識から発想するこの手法は、大変効果的であるとされています。(参考「はじめてのアクション・リサーチ」佐野正之(編著)大修館書店)
名古屋外国語大学「英語教員ワークショップ」は、アクションリサーチを実践・研究する目的で結成されたプロジェクトです。現場の中学・高校でアクションリサーチを実践して効果の上がった例が数多く報告されています。
生徒にもっと楽しい授業を提供したい、生徒のやる気を引き出したい、文法をコミュニカティブに教えたい、クラスのテストの点数を上げたい、など、アクションリサーチを実践すれば可能になるでしょう。
(文責 杉浦千早)
アクションリサーチ実践集2023 Action Research Report 2023
2023年度のアクションリサーチ実践集です。冊子は発行していません。Action Research Report 2023 is here. No booklet is available.
- ‘Developing Young Learners' English Language Proficiency Through the Teaching of Conversation Strategies’: Amy Braun (Elementary School) (PDF ファイル 1.38MB)
- ‘The impact of Task-Based Language Teaching on Japanese junior high school students' communicative competence’: Hashiguchi Daisuke (Junior High School) (PDF ファイル 0.68MB)
- ‘The Effects Of Task Based Learning On Young Learners' Willingness To Communicate’: Alexander Dodd (Elementary School) (PDF ファイル 0.88MB)
- ‘A communicative approach to 3rd grade elementary school English instruction’: Erik Tsuchiya (Elementary School) (PDF ファイル 3.37MB)
- ‘Developing junior high school students' interactional competence through focus-on-form instruction and communication strategies’: Kako Mayumi (Junior High School) (PDF ファイル 1.43MB)
- ‘The effects of Focus-on-Form Instruction on third-year junior high school students and developing their speaking and writing abilities’: Kaji Tomoko (Junior High School) (PDF ファイル 1.28MB)
- ‘Integrating speaking and writing in English logic and expression Ⅰ’: Tajima Yuria (Senior High School) (PDF ファイル 1.02MB)
- ‘Improving Senior High School Students' Communicative Competence Through Skills Integration’: Paula Key (Senior High School) (PDF ファイル 3.59MB)
- ‘Developing Elementary School Students’ Listening and Speaking Competence by Integrating Focus on Form Instruction and Music’: Watashima Shiori (Elementary School) (PDF ファイル 1.19MB)
- ‘Helping students build their Communicative Competence. Conversation Strategies and communicative activities in a 1st year JHS classroom’: Roberto Soto Prado (Junior High School) (PDF ファイル 1.28MB)
- 'Developing Senior High School Students’ Accuracy and Fluency through Focus-on-Form Instruction (FFI) and Extensive Reading (ER)': Mori Kenta (Senior High School) (PDF ファイル 0.93MB)
アクションリサーチ実践集2022 Action Research Report 2022
2022年度のアクションリサーチ実践集です。冊子は発行していません。Action Research Report 2022 is here. No booklet is available.
- 'The Effects of Cooperative Strategies on Shy Children’s Engagement in Oral Activities': Alexander Dodd (Elementary School) (PDF ファイル 1.08MB)
- 'High School Students'Willingness to Communicate in L2 and the Impact on Communicative Competence': Andrew Silver (High School) (PDF ファイル 0.32MB)
- 'Effects of Communication Strategies and Communicative Activities on Interactional Competence in a Japanese High School EFL Course' : Jaramiah Welty (High School) (PDF ファイル 1.65MB)
- 'Improving Senior High School Students’ Communicative Competence Through Skills Integration' :Paula Key (High School) (PDF ファイル 1.59MB)
- 'Build Rapport with Conversation Strategies': Mayumi Kako (Junior High School) (PDF ファイル 1MB)
- 'How junior high school students improve their speaking and writing skills in English through Focus-on-Form Instruction': Megumi Matsui (Junior High School) (PDF ファイル 1.89MB)
- 'The Implementation of Communicative Language Teaching (CLT), Three-part framework, and Skills Integration in Japanese high school education': Nanako Ando (High School) (PDF ファイル 2.35MB)
- 'Developing Japanese Junior High School Students’ Communicative Competence through Focus-on-Form Instruction': Naoyuki Hamada (Junior High School) (PDF ファイル 1.21MB)
- 'Using Fun Essay Poster to Foster for Beginner Young Learners of English': Rie Yuzawa (Elementary School) (PDF ファイル 2.47MB)
- 'Helping students build their Communicative Competence. Conversation Strategies and communicative activities in a 1st year JHS classroom.': Roberto Soto Prado (PDF ファイル 1.28MB)
- 'Helping Beginner Learners Build Communicative Competence Through Communicative Language Teaching and Music': Shiori Watashima (Elementary School) (PDF ファイル 0.43MB)
- 'Integrating writing and speaking through focus-on-form: Supporting students’ engagement in English Expression classes': Yuria Tajima (High School) (PDF ファイル 0.69MB)
- 'Developing Senior High School Students' Communicative Competence by Integrating Speaking and Writing': Ariko Nishimura (High School) (PDF ファイル 2.23MB)
- 'Cooperative Learning in a Required English Reading Class: Developing the students’ group cohesion and willingness to communicate through cooperative activities': Eriko Mishima (University) (PDF ファイル 3.28MB)
- 'The Effects of Focus on Form on Third-Age Learners’ Communicative Competence and Motivation': Gabriel Mikasa (Adult) (PDF ファイル 2.34MB)
アクションリサーチ実践集2021 Action Research Report 2021
2021年度のアクションリサーチ実践集です。冊子は発行していません。Action Research Report 2021 is here. No booklet is available.
- "Willingness to Communicate in One’s L2 While Improving Communicative Competence" (Andrew Silver: Adult class) (PDF ファイル 0.3MB)
- "Improving High School Students’ Communicative Competence through Skills Integration" (Takahashi Asuka: High school) (PDF ファイル 9.89MB)
- "Cooperative Learning in an Online English Reading Class: How group activities in Zoom and online chat affect students’ attitudes, perceptions of English abilities and motivation to learn English" (Mishima Eriko: University) (PDF ファイル 1.38MB)
- "CLT and Self-Determination Theory in Third-Age Learners’ L2 Online Education" (Gabriel Misaka: Adult class) (PDF ファイル 1.41MB)
- "Conversation Strategies in Small Talk Activities and Speaking tests" (Jaramiah Welty: High school) (PDF ファイル 0.58MB)
- "Developing High School Student’s English Communicative Competence through Skills Integration" (Mori Kenta: High school) (PDF ファイル 3.94MB)
- "The development of a child’s interactional competence through the lens of collaborative storytelling activities" (Kurt Samson: Kindergarten) (PDF ファイル 0.54MB)
- "Enhancing Students’ Communicative Competence Through Focus-on-Form Instruction" (Matsui Megumi: Junior high school) (PDF ファイル 0.39MB)
- "To enhance my students’ English skills through Communicative Language Teaching (CLT) method in an integrated reading class" (Ando Nanako: High school) (PDF ファイル 0.88MB)
- "Implementing Skills Integration Approach in Communication English 1" (Hamada Naoyuki: High school) (PDF ファイル 1.59MB)
- "How setting SMART Goals enhances learners’ self-efficacy beliefs in student-centered learning" (Pacia Markle: High school) (PDF ファイル 0.15MB)
- "Encouraging students to speak by introducing follow-up questions in speaking activities" (Roberto Soto Prado: Junior high school) (PDF ファイル 5.31MB)
- "Developing Sixth-Grade Elementary School Students’ Speaking Skills through Focus-on-Form Instruction and Communication Strategies" (Roxanne Amoroso: Elementary school) (PDF ファイル 0.48MB)
アクションリサーチ実践集2020 Action Research Report 2020
2020年度のアクションリサーチです。冊子は発行していません。 Action Research Report 2020 is here.
- "Cooperative Learning in a Required Reading Class in College: How group activities impact on students’ motivation and confidence in their English communications" (Eriko Mishima: University) (PDF ファイル 0.81MB)
- "Exploring the Application and Efficacy of Pedagogical Translanguaging as a Second Language Learning Tool for University Level English Conversation Students in Japan" (Ramona Miwa: University) (PDF ファイル 2.09MB)
- "Developing 5th and 6th-grade elementary school students' speaking skills through focus-on-form instruction and communication strategies" (Roxanne Abe: Elementary School) (PDF ファイル 1.17MB)
- "Developing Effective Strategies to Improve English Written Communication Skills in the Japanese Classroom" (Simon Kew: High School) (PDF ファイル 1.45MB)
- "Developing Third-Age Learners’ Communication Skills with Timed Conversations and Independent Studying." (Gabriel Misaka: Conversation School) (PDF ファイル 1.62MB)
- "How the integration of speaking and writing improve their communicative competence" (Ariko Nishimura: High School) (PDF ファイル 1.16MB)
- "Improving Small Talk Conversations By Improving Follow-Up Question Ability" (Jaramiah Welty: Junior High School) (PDF ファイル 1.01MB)
- "Collaborative storytelling as a tool for developing literacy with young EFL learners" (Kurt Samson: Kindergarten) (PDF ファイル 0.2MB)
- "Developing Third-Aged Learners’ Speaking Skills with Communication Strategies and Timed Conversations." (Satsuki McNeill: Conversation School) (PDF ファイル 1.9MB)
- "Developing Learners’ Speaking Skills with Communication Strategies" (Asuka Takahashi: Junior High School) (PDF ファイル 1.69MB)
アクションリサーチ実践集2019 Action Research Report 2019
2019年度のアクションリサーチ実践集です。冊子は発行していません。
Action Research Report is here. Paper booklet is not available.
Action Research Report is here. Paper booklet is not available.
- Integration of Language Skills in Communication English Ⅰ (Saeko: High school) (PDF ファイル 1.5MB)
- How students ability improve through Focus on Form instruction and Communication Strategies (Ariko: High School) (PDF ファイル 0.88MB)
- Exploring the effective use of translanguaging in Communicative Language (Ramona: University) (PDF ファイル 1.27MB)
アクションリサーチ実践集2018 Action Research Report 2018
2018年度のアクションリサーチ実践集です。(冊子は発行していません。)
Action Research Report 2018 is here.
Action Research Report 2018 is here.
- Developing Students’ Communication Ability through Focus-on-Form Instruction and Strategy Training (Junior HS - Junko) (PDF ファイル 0.61MB)
- Development of Critical Thinking through Process Writing Approach in EFL Writing (University - Megumi) (PDF ファイル 0.59MB)
- How should we improve Japanese students’ communication abilities? (Junior HS - Hiromi) (PDF ファイル 3.2MB)
- Developing Japanese Senior High School Students’ Communicative Competence through Skills Integration and Communication Strategies (Senior HS - Jun) (PDF ファイル 1.17MB)
- How Focus on Form impacts on students’ motivation and communicative competence (Senior HS - Takayuki) (PDF ファイル 0.38MB)
- Developing students’ communicative competence and motivation (Satsuki) (PDF ファイル 0.35MB)
- Planned and Incidental FFI help college students in grammar classes (University - Yoko) (PDF ファイル 0.39MB)
「英語の先生 応援マガジン」(アルク特集号)に掲載
「英語の先生 応援マガジン」(アルク)からアクション・リサーチ特集号が出版され、TESOLコースのアクション・リサーチが紹介されました。
アクションリサーチ実践レポート2017 Action Research Report 2017
2017年度のアクションリサーチ集です。
- Experimental Introduction of Peer Feedback Activities in the PUT Classroom (University - Jason Walters) (PDF ファイル 0.57MB)
- Increasing Intercultural Communicative Competence in the EFL classroom (University - Jessica Jessica Zoni Upton) (PDF ファイル 0.98MB)
- Developing high school students’ communicative competence through students’ interactions and teacher feedback (Senior High School - Jun Wada) (PDF ファイル 1.12MB)
- Developing Student’s Communication Skills through the Use of Communication Strategies and Writing (University - Karl Koisegg) (PDF ファイル 0.7MB)
- Writing Process and Essay Rubrics that Focus on the Content and Language Integration : Studies on Japanese College Students learning English Writing (University - Megumi Yoshieda) (PDF ファイル 0.48MB)
- The Effects of Book Talk on Extensive Reading: A practice at a public junior high school (Junior High School - Noriko Kurishita) (PDF ファイル 0.87MB)
- Introducing focus on form instruction in my lesson (Junior High School - Sachiko Baba) (PDF ファイル 1.11MB)
- Developing University Students’ Oral-Communication Ability in the EFL Classroom With Conversation Strategies (University - Seth Wallace) (PDF ファイル 0.86MB)
- Developing Strategies for Improving Students’ Written Skills (Senior High School- Simon Kew) (PDF ファイル 1.43MB)
- How integrated skills teaching impacts on senior high school students (Senior High School - Takayuki Fujimoto) (PDF ファイル 2.59MB)
- Making Students Motivated to Learn English to Acquire Good English Competence by Integrating Four Skills in a Reading Class (Institute of Technology - Tomoko Narita) (PDF ファイル 0.72MB)
- Improving students’ communicative competence through focus on form instructions and performance tests (University - Yoko Takano) (PDF ファイル 0.41MB)
「ワーク&評価表ですぐに使える!英語授業を変えるパフォーマンス・テスト」
「ワーク&評価表ですぐに使える!英語授業を変えるパフォーマンス・テスト」」(佐藤一嘉編著)が明治図書より出版されています。「中学1年」、「中学2年」、「中学3年」、「高校」の4種類があります。
(本文より)
本書では従来の筆記テスト重視の授業の授業に比べ、教師が授業をコミュニケーションに変え、実施することにより、生徒のモチベーションが上がり、学習効果が高まるパフォーマンス・テストアイデアを紹介している。読者は、教師がどのように授業を変え、それに伴い、生徒がどう変化していったのかについて、アクション・リサーチによる実践報告と具体的なパフォーマンス・テストや評価基準表をもとに学ぶことができる。
(本文より)
本書では従来の筆記テスト重視の授業の授業に比べ、教師が授業をコミュニケーションに変え、実施することにより、生徒のモチベーションが上がり、学習効果が高まるパフォーマンス・テストアイデアを紹介している。読者は、教師がどのように授業を変え、それに伴い、生徒がどう変化していったのかについて、アクション・リサーチによる実践報告と具体的なパフォーマンス・テストや評価基準表をもとに学ぶことができる。
「フォーカス・オン・フォームでできる!
新しい英文法指導アイデアワーク」
「フォーカス・オン・フォームでできる!新しい英文法指導アイデアワーク」(佐藤一嘉編著)が明治図書より出版されています。「中学1年」、「中学2年」、「中学3年」、「高校」の4種類があります。
(本文より)
コミュニケーション重視の英語教育が学校教育の目標となり、カリキュラム改革、教材開発が少しずつ行われてきているが、文法指導については、従来型のドリルを中心とした暗記・詰め込み式の授業が相変わらず続いている。しかしながら、多くの教師は、定期テストが終わる度に、生徒の文法事項の定着が悪いことを嘆いている。なぜ定着しないのだろうか。もっと効果のある指導法はないのだろうか。そして、文法をコミュニカティブに教えることは可能なのだろうか。これらを解決する指導法がある。それが本書で取り上げた、タスクを使った新しい文法指導:フォーカス・オン・フォームである。
(本文より)
コミュニケーション重視の英語教育が学校教育の目標となり、カリキュラム改革、教材開発が少しずつ行われてきているが、文法指導については、従来型のドリルを中心とした暗記・詰め込み式の授業が相変わらず続いている。しかしながら、多くの教師は、定期テストが終わる度に、生徒の文法事項の定着が悪いことを嘆いている。なぜ定着しないのだろうか。もっと効果のある指導法はないのだろうか。そして、文法をコミュニカティブに教えることは可能なのだろうか。これらを解決する指導法がある。それが本書で取り上げた、タスクを使った新しい文法指導:フォーカス・オン・フォームである。
「アクション・リサーチから学ぶ英語教授法シリーズ」(DVD)
「アクション・リサーチから学ぶ英語教授法シリーズ」
アクション・リサーチから学ぶ
英語教授法シリーズDVD
(ジャパンライム株式会社)
コーディネータである佐藤一嘉教授が監修する「アクション・リサーチから学ぶ英語教授法シリーズ」(ジャパンライム)では以下のDVDが発売されています。
「コミュニカティブ・ライティング ①コミュニカティブ・ライティングの授業案」
「コミュニカティブ・ライティング ②年間計画とアクションリサーチの結果」
「フォーカス・オン・フォーム ①中学校におけるフォーカス・オン・フォームの実践」
「フォーカス・オン・フォーム ②高等学校におけるフォーカス・オン・フォームの実践」
「スキル・インテグレーション(4技能の統合)」
「英語授業を変えるパフォーマンステスト ①中学校におけるパフォーマンス・テストの実践」
「英語授業を変えるパフォーマンステスト ②高等学校におけるパフォーマンス・テストの実践」
「コミュニカティブ・ライティング ①コミュニカティブ・ライティングの授業案」
「コミュニカティブ・ライティング ②年間計画とアクションリサーチの結果」
「フォーカス・オン・フォーム ①中学校におけるフォーカス・オン・フォームの実践」
「フォーカス・オン・フォーム ②高等学校におけるフォーカス・オン・フォームの実践」
「スキル・インテグレーション(4技能の統合)」
「英語授業を変えるパフォーマンステスト ①中学校におけるパフォーマンス・テストの実践」
「英語授業を変えるパフォーマンステスト ②高等学校におけるパフォーマンス・テストの実践」
アクションリサーチ実践報告集2016 Action Research Report 2016
- 1) Aiko Takeuchi (Senior High School) “How teachers reinforce learners’ confidence in using English and improve their English competence through integrating four skills” (PDF ファイル 1.99MB)
- 2) Bob Kobylack (Senior High School) “Using Twitter to Supplement Language Learning” (PDF ファイル 1.58MB)
- 3) Hiromi Osuka (Junior High School) “How should we improve Japanese students’ communication abilities? – Effective tasks and group activities in order to excite and impress students” (PDF ファイル 0.65MB)
- 4) Jun Wada (Senior High School) “How to develop students' communicative abilities by using Japanese Senior high school textbook.” (PDF ファイル 3.69MB)
- 5) Junko Kanzaki (Senior High School) “To develop students’ basic communication abilities through focus on form instruction and performance test” (PDF ファイル 0.27MB)
- 6) Karl Koiseg (University) “Developing student’s communication skills through the use of communication strategies and writing” (PDF ファイル 1.16MB)
- 7) Naoya Shibata (Senior High School) “Improving Students’ Writing Abilities through Content-Based Instruction: Effect of Skill Integration and Use of a Rubric” (PDF ファイル 0.59MB)
- 8) Richard Hill (Junior High School) “Exploring the effects of communication strategy instruction in practice conversations of young EFL learners” (PDF ファイル 0.35MB)
- 9) Samar Kassim (Junior High School) “Conversation strategies and motivation for first-year junior high school students” (PDF ファイル 0.56MB)
- 10) Scott Bowyer (University) “Developing Communicative Competence and Learner Autonomy Through Recursive Conversations and Classroom Feedback” (PDF ファイル 1.14MB)
- 11) Seth Wallace (University) “Developing communicative competence in low-level students with conversation strategies and a communicative language teaching approach” (PDF ファイル 0.97MB)
- 12) Takemi Morioka (Junior High School) “Improving students’ communicative skills and motivation” (PDF ファイル 0.59MB)
- 13) Tomoko Narita (College of Technology) “Teaching Grammar Communicatively” (PDF ファイル 0.83MB)
- 14) Yayoi Iwase (Language School) “Making classes more communicative in elementary school students’ classes” (PDF ファイル 0.59MB)
- 15) Yoko Takano (Junior High School) “Improving students’ communicative competence through focus on form instructions and performance tests” (PDF ファイル 0.95MB)
アクションリサーチ実践報告集2015 Action Research Report 2015
Action Research Report 2015
- “Introduction to Task-based Learning”: Chris Bradford (Junior High School) (PDF ファイル 0.4MB)
- “Enhancing students’ communicative competence through communicative language teaching (CLT)": 2) Clara Pek Ling Ham (Language School) (PDF ファイル 0.61MB)
- “The Impact of Learner-Centered Instruction on Learners’ Beliefs”: 3) Danielle Lott (University) (PDF ファイル 0.73MB)
- “How does Focus on Form Instruction and Performance test develop communicative competence and motivation to learn English for JHS students?": 4) Junko Kanzaki (Junior High School) (PDF ファイル 0.47MB)
- “How learners develop their communication ability and motivation in skills integration”: 5) Kosuke Kamiya (Senior High School) (PDF ファイル 0.23MB)
- “CLT Curriculum in University”: Kyonmi You (University) (PDF ファイル 0.67MB)
- “Improving Senior High School Students’ Writing Abilities through Various Activities: especially, by Developing a Rubric with Students and Teachers”: Naoya Shibata (Senior High School) (PDF ファイル 0.56MB)
- “Building students’ communicative ability through integrating four skills”: Noriko Ishitobi (Junior High School) (PDF ファイル 1.41MB)
- “Creating Communicative Writing Class”: Noriko Okuda (Senior High School) (PDF ファイル 0.3MB)
- “Promoting Focus on Form Activities in JHS”: Richard Hill (Junior High School) (PDF ファイル 0.27MB)
- “Final Speaking test and comparison”: Robert Primeau (Elementary School) (PDF ファイル 0.54MB)
- “Bridging gaps of culture and level through communicative language teaching”: Seth Wallace (University) (PDF ファイル 0.99MB)
- “Improving student’s Motivation to read English and Reading skills”: Takemi Morioka (Junior High School) (PDF ファイル 0.21MB)
- “Developing English Competence Through Speaking Tests”: Terumi Yoshida (Senior High School) (PDF ファイル 0.86MB)
- “Communicative writing (Incidental Focus-on-Form Instruction)”: Yuka Saruwatari (Senior High School) (PDF ファイル 2.38MB)
アクションリサーチ実践報告集2014 Action Research Report 2014
Action Research Report 2014
- “Introducing Communication Strategies": Clara Pek Ling Ham (Junior High School) (PDF ファイル 0.62MB)
- “Creating a Student-Centered Power-Up Tutorial Program”: Danielle Lott (University) (PDF ファイル 0.3MB)
- “Interactions in a Writing Class”: Hazelynn Caceres (Senior High School) (PDF ファイル 0.81MB)
- “How Should We Improve Japanese Students’ Communication Abilities? : Hiromi Osuka (Junior High School) (PDF ファイル 1.29MB)
- “What do Students Learn from Their Peers Through True Communication?”: Keiko Takahashi (Senior High School) (PDF ファイル 0.84MB)
- “Communicative Language Teaching in Senior High School”: Kenji Hasegawa (Senior High School) (PDF ファイル 0.63MB)
- “Cooperative Learning in the EFL Classroom”: Lemuel Mauricio (Elementary School) (PDF ファイル 3.25MB)
- “Improving Speaking and Writing Ability in Communication English I”: Noriko Aoyama (Senior High School) (PDF ファイル 0.45MB)
- “How Can We Motivate Students to Learn English? And How Can We Assess Their Interests, Willingness, and Attitudes toward Communication?”: Noriko Ishitobi(Junior High School) (PDF ファイル 0.24MB)
- “Teacher Belief about Grammar Instruction”: Noriko Okuda (Senior High School) (PDF ファイル 0.35MB)
- “Teaching Communication Strategies at Kikuzato”: Richard Hill (Senior High School) (PDF ファイル 0.44MB)
- “Communicative Approach for Young Learners”: Robert Primeau (Elementary School) (PDF ファイル 0.81MB)
- “Improving Students’ Motivation to Read English and Reading Skills”: Takemi Morioka (Junior High School) (PDF ファイル 0.27MB)
- “Integrating Four Language Skills in Reading”: Terumi Yoshida (Senior High School) (PDF ファイル 0.84MB)
- “Developing Learners’ Communicative Competence”: Yoko Takano (Junior High School) (PDF ファイル 1.43MB)
- “Teaching Grammar Communicatively (Focus-on-form Instruction)”: Yuka Saruwatari (Senior High School) (PDF ファイル 2.05MB)
- “Teaching English Communicatively”: Yukie Hayakawa (Senior High School) (PDF ファイル 0.59MB)
アクションリサーチ実践報告集2013 Action Research Report 2013
Action Research Report 2013
- “Implementing a Communicative Language Teaching (CLT) approach in a Language School Context " (Dave Nunag) (PDF ファイル 1.69MB)
- “Creating a Positive Learning Environment”(Hazelynn Caceres) (PDF ファイル 0.61MB)
- “How should we improve Japanese students’ communication abilities? – Effective tasks and group activities in order to teach grammar communicatively" (Hiromi Osuka) (PDF ファイル 0.71MB)
- “How do learners develop their communication ability in English CommunicationⅠclass”(Kosuke Kamiya) (PDF ファイル 2.79MB)
- “Communicative Language Teaching in Elementary Schools”(Lemuel Mauricio) (PDF ファイル 3.45MB)
- “Teaching grammar communicatively + ESD point of view" (Noriko Okuda) (PDF ファイル 0.71MB)
- “Creating a Student-centred Communicative Classroom with Beginner Learners”(Sean Reid) (PDF ファイル 0.61MB)
- “Teaching English Communicatively and Improving Students’ Communicative Competence”(Takemi Morioka) (PDF ファイル 0.29MB)
- “Integrating Language Skills in English” (Terumi Yoshida) (PDF ファイル 1.18MB)
- “Integrating Language Skills to Develop Students’ Communicative Ability” (Noriko Ishitobi) (PDF ファイル 0.26MB)
- “Rapport let students relax in class room (How to lead student go better ways)" (Yoko Takano) (PDF ファイル 0.21MB)
アクションリサーチ実践報告集2012 Action Research Report 2012
Action Research Report 2012
- “How should we improve Japanese students’ communication abilities? – Effective tasks and group activities (Hiromi Osuka) (PDF ファイル 1.8MB)
- “How learners develop their communication ability in EnglishⅡclass.” (Kosuke Kamiya) (PDF ファイル 2.52MB)
- “Improving speaking skills by learning conversation strategies” (Masami Maeda) (PDF ファイル 0.27MB)
- “Communication Strategies and Peer Conversations” (Matthew Schaefer) (PDF ファイル 0.83MB)
- “Integrating skills through extensive reading” (Noriko Okuda) (PDF ファイル 1.16MB)
- “Creating a Communicative Classroom Environment” (Sean Reid) (PDF ファイル 1.05MB)
- “Integrating Language Skills in EnglishⅠ” (Terumi Yoshida) (PDF ファイル 0.58MB)
- “Creating a Positive Learning Community in the Classrooms”(Noriko Ishitobi) (PDF ファイル 0.89MB)
アクションリサーチ実践報告集2011 Action Research Report 2011
Action Research Report 2011
- "How should we improve Japanese students’ communication abilities?" (Hiromi.O) (PDF ファイル 2.55MB)
- "Integrating Four Skills in English II Classes" (Hiromi. T) (PDF ファイル 0.4MB)
- "What students learn from their peers and how they become autonomous extensive readers" (Keiko) (PDF ファイル 0.56MB)
- “Developing and Assessing Intercultural Communicative Competence”(Kevin) (PDF ファイル 0.51MB)
- “Conversation Strategies and Peer Interaction: Building Blocks for an OC Proficiency Goal”(Matt) (PDF ファイル 3.88MB)
- “Developing communicative competence through focus-on-form instruction in a Japanese middle school.”(Michael) (PDF ファイル 1.75MB)
- “Motivating Students to Build Communicative Abilities”(Noriko.I) (PDF ファイル 0.65MB)
- “Making the class as communicative as possible.+include ESD (education for sustainable development) point of view.”(Noriko.O) (PDF ファイル 0.58MB)
- “Syllabus and Tasks for Developing Students' Four Skills”(Reiko) (PDF ファイル 2.07MB)
- “Teaching English communicatively and improving students’ communicative competence" (Takemi) (PDF ファイル 0.54MB)
- "Introduction of writing and listening activities in English I" (Toshio) (PDF ファイル 0.69MB)
- “How effect on TBLT as the communicative activities?” (Yuji) (PDF ファイル 0.25MB)
- “Teaching Grammar Communicatively with Focus-on-Form” (Yukimi) (PDF ファイル 1.06MB)
アクションリサーチ実践報告集2010 Action Research Report 2010
Action Research Report 2010
- 1. “More Communicative Activities in Classroom” Aki (JHS) (PDF ファイル 0.07MB)
- 2. “Developing fluency & accuracy through creative essay writing’ Aya (SHS)) (PDF ファイル 0.76MB)
- 3. “How Should We Improve Japanese Students’ Communication Abilities? Hiromi (JHS) (PDF ファイル 1.29MB)
- 4. “Starting an Extensive Reading Program” Keiko (SHS) (PDF ファイル 0.87MB)
- 5. “Developing Student’s Empathy for Others Through Journal Writings” Kevin (SHS) (PDF ファイル 0.37MB)
- 6. “Open Ended Conversations in the 1st Year of Jr. Middle School” Michael (JHS) (PDF ファイル 0.6MB)
- 7. “Incidental Focus on Form in the 2nd-year Writing Lesson” Miwako (SHS) (PDF ファイル 0.54MB)
- 8. "Developing Students' Communicative Competence through the Integration of Language Skills" Miyuki (SHS) (PDF ファイル 5.97MB)
- 9. “How do students develop English skills?” Nahoko (JHS) (PDF ファイル 0.86MB)
- 10. “Integrating language skills to develop students' communicative ability” Noriko (JHS) (PDF ファイル 0.47MB)
- 11. “Grammar I ( General English & Oral Communication I ) – Integration Skills and F on F with ICT devices” Reiko (SHS) (PDF ファイル 0.42MB)
- 12. “Improving students' English ability through communicative language teaching” Saeko (JHS) (PDF ファイル 0.11MB)
- 13. “Better Leaner Outcomes through Integrated skills with improved assessment” Takako (PDF ファイル 0.19MB)
- 14. “Improving students' English skills and motivation” Takemi (JHS) (PDF ファイル 0.32MB)
- 15. “Students can express their own ideas in English.” Yuji (JHS) (PDF ファイル 0.09MB)
- 16. “Adapting Task-based Language Teaching in a Japanese Public Junior High School” Yukimi (JHS) (PDF ファイル 0.73MB)
アクションリサーチ実践報告集2009 Action Research Report 2009
アクションリサーチ実践集2009 (目次)
アクションリサーチ実践報告集2008 Action Research Report 2008
アクションリサーチ実践集2008 (目次)
Action Research Report 2008
アクションリサーチ実践報告集2006 Action Research Report 2006
Action Research Report 2006